Transport afdeling verder onder de loep - Reisverslag uit Meru, Kenia van Daniel Spetter - WaarBenJij.nu Transport afdeling verder onder de loep - Reisverslag uit Meru, Kenia van Daniel Spetter - WaarBenJij.nu

Transport afdeling verder onder de loep

Door: Daniel

Blijf op de hoogte en volg Daniel Spetter

02 Februari 2013 | Kenia, Meru

2 februari.
Nog even over mijn leuke ‘volkshotel’:
Zoals al verteld het is niet luxe. Wat verder opvalt is dat er een enorme kakafonie heerst. Overal staan de televisies keihard aan. De mensen praten luid en ook van buiten komt het lawaai van de straat binnen. In het restaurant is mij opgevallen dat als ik hetzelfde gerecht als de vorige dag bestel ik vervolgens iets heel anders krijg voor geschoteld:). Maar mijn favoriete serveerster weet al precies wat ik wil drinken.Biertje!!
Ook een praatje gemaakt met het meisje achter de receptie. Zij begon weer over mijn koeien: waar ik het gras voor mijn koeien vandaan haalde. Zij was daar de hele dag druk mee geweest. Ik vertelde dat ik het gras bij de buren haalde omdat het daar altijd groener is…… Ze vond het een raar verhaal en begreep er niets van……..hahaha.
Vandaag weer verder in de transport afdeling gedoken. Na veel doorvragen ben ik uitgekomen bij een dame van accounting. Zij kan mij nog het beste helpen om inzicht te krijgen in de transport kosten. Deze dame heeft op eigen initiatief een keer per voertuig de kosten en opbrengsten op een rijtje gezet. Yes, daar was ik naar op zoek. ……… Alleen de meest recente overzichten waren van augustus 2011!!!!!!! Kortom de transport afdeling krijgt weinig aandacht. Aandoenlijk om te zien dat alle rapporten en overzichten gewoon in een schriftje staan op geschreven. Terwijl ze een computer op haar bureau heeft staan. Wat goed is om te zien dat ze voor alle ritten die ze rijden vaste inkomsten mogen boeken en mogen doorbelasten aan de groenten- en aan de fruit afdeling. Gewoon een handgeschreven factuurtje op een doorslag. Het resultaat per voertuig is positief zo op het eerste gezicht alhoewel de verschillen heel groot zijn. Kortom als ik deze cijfers mag geloven maakt de business unit transport gewoon winst. Ik heb haar heel veel complimenten gegeven en gezegd dat een transport manager hier heel blij van zou worden. Nu gaat zij voor overzichten maken van de laatste twee maanden (op haar vrije zaterdag). Ook gaan we nog wat andere kosten zoeken zoals afschrijving en verzekering. Maar het is moeilijk te achterhalen wie en waar dat nou precies te vinden moet zijn.
Kortom ik denk dat ik de afdeling transport die echt geen management aandacht krijgt ga helpen en ondersteunen en kijken naar het vervangingsplan van hun (heel oude) voertuigen. Ik ga me echt nuttig maken en dat geeft me een goed gevoel.
Het hele kantoor schrijft nu met HAVI pennen. Ik dacht ik geef er een paar weg, ze vochten erom als of het goud is. Ben nu door mijn halve voorraad heen. Kadootjes doen het dus goed. Heb onderweg een klein jongetje blij gemaakt met een speelgoed-autotje (heb er een paar meegenomen). Leuk die verbaasde en glunderende ogen te zijn. Mensen zijn echt arm hier. Als je werkt verdien je tussen de 3 en 5 euro per dag. Maar de meesten hebben geen baan en dus veel minder. Ter indicatie een biertje kost 1 euro en ook een liter brandstof is 1 euro een flesje water 40 eurocent. Kijk dan heb je een beetje een beeld.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daniel Spetter

Daniel gaat 3 weken naar Kenia. Mount Kenya Gardens Ltd.

Actief sinds 26 Jan. 2013
Verslag gelezen: 630
Totaal aantal bezoekers 13334

Voorgaande reizen:

28 Januari 2013 - 15 Februari 2013

Kenya

Landen bezocht: